Низько-бюджетні хіти в епоху блокбастерів

Андрій Курдаєв знаходить спільні риси у сучасному світі футболу та кінематографу.

У шкільному віці я марив кіно. Наприкінці 90-х і початку нульових я заходив у відеопрокат мабуть з таким же благоговінням, як Чарлі в шоколадну фабрику чи юний Стівен Джеррард на поле Анфілда. Незіпсований сформованим смаком та снобізмом, я споживав кінопродукцію майже без розбору, і Фелліні переглядав з таким же захватом що й «Дуже страшне кіно». В жахливих сутичках з батьками я виборював своє право подивитися о пів на другу ночі «Арґумент-кіно», хоча не розумів половини того, що розповідав Володимир Войтенко.

Пам’ятаю той блаженний момент, коли в пакеті кабельного з’явився канал, на якому по півгодини транслювали трейлери нових кінофільмів. Я молився на ті кінотрейлери, а потім місяцями чекав DVD чи VHS-релізу, бо нормального кінотеатру в нашому місті довгий час не було (моєю першою стрічкою на великому екрані стали «Страсті Христові», тому що показ спонсорувала місцева громада Свідків Єгови).

Нині мене верне від більшості трейлерів, і особливо це стосується тизерів до всілякого супер-дупер-епічного трешу. Я не можу заперечувати право на існування порнографії на зразок «Трансформерів» чи «Битви титанів», але мене завжди пориває драпанути з залу, коли серйозний закадровий голос видає: «Одного дня доля людства залежатиме від бла-бла-бла» чи «Життя цілої планети опинилося у бльо-бльо-бльо». Річ навіть не в якості тієї чи іншої кінострічки, а у тому що все це давно перетворилося на кліше, і для мене немає ні сексу, ні сенсу. Подібний процес відбувся не лише у кінематографі.

Років двадцять тому, на зорі епохи «Bayhem» та глобальної комерціалізації футболу, Pepsi та Nike почали знімати дорогі рекламні ролики за участю найбільших футбольних зірок епохи. Ті відео, найкращі з яких режисерували відомі майстри на зразок Террі Гілліама та Гая Річі, рекламували не лише продукцію відповідних компаній, але за інерцією і нове шоу, що саме набирало обертів – Лігу чемпіонів.

Щороку зростали не лише бюджети голівудських блокбастерів, але й бюджети блокбастерів футбольних. Зарплати футбольних зірок у наш час не поступаються гонорарам відомих акторів. Витріщаючись з відкритим ротом на те, як кулі пролітають повз Нео майже двадцять років тому, я й припустити не міг, що колись в режимі уповільненої зйомки переглядатиму, скажімо, гол Месута Озіла у ворота Лудогорця.

В епоху нафтоболу, мільярдних телевізійних контрактів та трансферів за 200 млн євро відчуття блокбастеризації футболу лише посилюється. Здається, що «зняти хіт» без масштабних революцій та фінансових інвестицій уже неможливо. Не вдається виграти ЛЧ з Манчіні, так найми Пеллегріні, а коли й так не виходить – вмов Гвардіолу. Мессі та Іньєсти уже недостатньо для конкуренції з Реалом – придбай Суареса та Неймара. Великому клубу – великий бюджет, модний тренер та останній бразильський чи бельгійський проспект. Старі будинки не підлягають ремонту, все йде під знесення. Та буває так, що проблема лише у несправній розетці та розбитій шибці.

Анімована реклама від Nike напередодні ЧС-2014

У квітні 2010-го Тоттнем здобув першу за десять років перемогу над Арсеналом в рамках чемпіонату Англії, і рахунок у тому матчі чудовим ударом з льоту відкрив ліговий дебютант, резервіст Шпор Денні Роуз. Другий м’яч у ворота Мануеля Альмунії того дня провів Гарет Бейл, який всього місяць як дебютував на фланзі півзахисту, а за кілька місяців до того взагалі не претендував на місце в старті. Бейл вперше вийшов в основі лише в січні 2010-го в неоковирній домашній нічиї з Халлом. На той час Гарет вважався посереднім лівим беком, і десь в Челсі чи Ман Сіті ймовірно був би списаний і відданий в оренду, однак Харрі Реднапп в березні вперше перевів його на край атаки, що в значній мірі не лише вибило Арсенал з чемпіонської гонки, але й дозволило Тоттнему фінішувати в топ-четвірці.

Подібна історія трапилася і з Лукою Модричем, який починав свою кар’єру в складі Шпор на лівому фланзі атаки, у той час як в опорній зоні розігруючим був Том Хаддлстон, а руйнівником – Вілсон Паласіос. Коли останній втратив місце в старті через кілька поганих матчів, Реднапп змістив Модрича в центр, який з самого початку був «рідною» для хорвата зоною, в якій він і заявив про себе вперше, виступаючи за загребське Динамо. Власне, коли Лука приїхав в Лондон, його перевели на фланг зі страху, що в центрі його швидко зламають місцеві рубаки. Після повернення в центр поля вій став одним з кращих плеймейкерів у європейському футболі.

В цьому і полягає секрет успіху Тоттнема, який за десять років виріс з твердого середняка у потенційного претендента на чемпіонство – поміркована трансферна політика та тактична розважність. Якщо поглянути на нинішній склад в його оптимальному варіанті, то ми побачимо на ключових позиціях гравців, які коштували від нічого до 15 млн євро, там, де Челсі, МЮ чи Сіті витратили в рази більше. Нинішня команда Шпор виросла шляхом природнього дозрівання.

З інших подібних випадків відразу спадає на думку гладбаська Боруссія: фактично та ж команда, яка провела дві третини сезону 2010/11 на останньому місці в Бундеслізі наступного сезону довгий час претендувала на чемпіонство та посіла четверту сходинку, кваліфікувавшись в Лігу чемпіонів. Запросивши Люсьєна Фавра – тренера, який два роки був без роботи, – Гладбах заклав фундамент свого нинішнього відносного благополуччя.

Коли молодий тренер Дієго Сімеоне пристав на пропозицію очолити Атлетико, мадридці йшли одинадцятими в Ла Лізі та щойно були вибиті з розіграшу Кубка Короля третьоліговим Альбасете.

Коли в липні 2015-го головним тренером Лестера було назначено Клаудіо Раньєрі, керівництво клубу підозрювали у божевіллі, а колумніст Guardian припустив, що італійця запросили за його хороше почуття гумору.

Звісно, великі гроші теж можуть вилитися у якісне і приємне оку футбольне видовище, проте те, що п’ятнадцять років тому було захоплюючим, нині перетворилося в кліше. Думка про те, що збіг обставин чи кілька вдалих змін, часом вимушених, можуть призвести до проривів, які вдавалися Лестеру, Атлетико чи Тоттнему, дозволяє плекати надію на нове футбольне «Кримінальне чтиво».



У вас есть модный мессенджер Телеграм? ДА / Нет.

Теги:
Сохранить
Добавить комментарий
Сейчас обсуждают
Подпишитесь на наши
страницы в соцсетях:
Войдите, используя аккаунт
социальных сетей:
Или аккаунт Sportarena
Регистрация на Sportarena
Восстановление пароля на Sportarena
Спасибо за регистрацию!

На ваш e-mail отправлено письмо с логином и паролем чтобы вы их не забыли.
Мы отправили письмо на ваш e-mail с логином и паролем. Проверьте свой почтовый ящик, пожалуйста.
Внимание

Изображение
Выбрать файл
Добавить цитату
Внимание

Вы уверены, что хотите удалить этот комментарий?

Внимание

Вы уверены, что хотите удалить все комментарии пользователя?

Внимание

Вы уверены, что хотите отклонить комментарий пользователя?

Внимание

Вы уверены, что хотите переместить комментарий пользователя в спам?

Внимание

Вы уверены, что хотите переместить комментарий пользователя в корзину?